Til Francis Frangipanes Menu
Elske Sandheden
af Francis Frangipane

"Ingen løgn blev fundet i deres mund, de er ulastelige/dadelfri" (Åb. 14:5). At blive ulastelige/dadelfri er at være fri for løgn; det er at blive udfriet fra synd og bedraget der beskytter synden.

Alligevel, denne proces for befrielses bliver ikke opnået hvis vi kun er skødesløst forpligtet til Herren Jesus. Vi skal være dedikerede til sandhedens vej. Faktisk har vi hver især været betinget af årtiers vantro, frygt og et uhæmmet tankeliv, som har forstærket dette bedrag.

Kristne, der har en tendens til automatisk at antage, at de er "Guds udvalgte", har forsikret sig selv om, at de umuligt kunne blive bedraget. Selve tanken, "jeg kan ikke blive bedraget" er i sig selv et bedrag! Lad os forblive ydmyge og ikke antage, at Guds kald og Guds udvælgelse er ens. "Mange er kaldet," lærte Jesus, "men få er udvalgt" (Matt 22:14). Mange prøver venter de kaldede, før de bliver udrustet af Gud og bliver Han's udvalgte; mildest talt er disse test for at blive fri for bedrag.

Ser du, vores naturlige sind blev skabt i en verden, hvor begrebet ærlighed skal håndhæves af love. Inden for vores verden fordrejer vores kommunikationsmedier bevidst kendsgerningerne, annoncører lover det umulige, og folk holdes tryllebundet i film og bøgers fantasiverdener. Løgnen er overalt og lidt i alt, og vi må acceptere muligheden for, at selv i de ting, som vi er sikre på, kan der stadig være elementer af bedrag.

Vi er ikke klar over det, men vi har brug for åbenbaring for at kende sandheden. Mennesker, der kan virke venlige, rare eller smigrende, har vist sig at være uvenlige, grusomme og bedrageriske. Og vi må indrømme, at vi også ofte forsøger at fremstå bedre, end vi er.

Denne bestræbelse på at fremstå på én måde, mens det indvendig e menneske er en anden, har skabt en verden, hvor sandheden ikke er åbenbar, hvor ting, der tydeligt ses af én, kan være usynlige for en anden. Bedrag og forvirring fylder denne verden i overensstemmelse for os til at vi kan skelne, hvad der er rigtigt, befaler Skriften os at "søge" efter "kærlighed" og "købe sandhed" (Ordsp 2:1-5. 2 Tess 2: 10. Ordsp. 23:23). Jesus bad: "[Fader] hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed" (Joh 17:17). Han sagde: "Fader, rens dem for denne tids løgne og illusioner gennem Dit gennemtrængende Ord." I Efeserbrevet fortæller Paulus os, at Kristus helliggør menigheden ved at rense hende "ved vandbadet med ordet ... at hun ville være hellig og ulastelig" (Ef. 5,26-27).

Dette, at omfavne Sandhedens Ånd og tillade sandhedens Ord at bryde mønstrene for løgn og bedrag i vores liv er den proces, hvorigennem vi bliver Kristus-lig - og denne proces begynder for alvor, når vi ikke kun hører sandheden, men når vi elsker den.
OP